Als eigenaar of medewerker van een bedrijf weet u als geen ander dat het van belang is om uw onderneming goed in de markt te zetten. Dit kan uiteraard op allerlei manieren. Van print tot social media video en alles wat daartussen zit. Wie weet huurt u wel een drone operator in om een rondje door het bedrijf te maken! Alles is mogelijk tegenwoordig om uw eigen bedrijfsfilm te maken.
Maar als het om bewegend beeld gaat heeft u naast het visuele aspect vaak ook het auditieve aspect. En daar kom ik om de hoek kijken. Want u zoekt natuurlijk de geschikte tone-of-voice voor uw bedrijfsfilm.
Wat is een bedrijfsfilm eigenlijk en hoe kan een voice-over daarbij helpen?
Eigenlijk zegt het woord het natuurlijk al, een film over uw bedrijf of onderneming. Maar daarbinnen zijn nog allerlei keuzes. Zo kunt u uw personeel voorstellen, uw bedrijf intern of extern laten zien, belangrijke teams highlighten, uw vaste klanten voorstellen, noem het maar op.
Bij deze voorbeelden zou ik als voice-over de video kunnen voorzien van commentaar, ik leg iets uit over uw bedrijf, ik stel de leden van de Raad van Bestuur voor of ik leg uit hoe een complex proces binnen uw onderneming werkt. Voor dit laatste is er vaak overlap met een andere vorm van voice-over, een uitlegvideo of een e-learning.
Het effect van uw bedrijfsfilm
Uiteraard kunt u in de video ook direct een verkopende link maken en dus uw product promoten. Of uw promoot uw gehele bedrijf, het maken van zo’n video heeft vaak als doel om nieuwe klanten te werven of bestaande klanten een nieuwe aanbieding te doen. Dit hoeft niet direct als commercial gezien te worden. Bij zo’n soort video zou ik een combinatie kunnen maken van commentaar en selling, kortom ik klink in dat geval net iets enthousiaster en minder zakelijk, u wilt immers uw aanstaande klanten met een glimlach en goed gevoel naar het filmpje laten kijken.
Uw bedrijfsfilm als digitaal visitekaartje
Uiteindelijk is de keuze uiteraard aan u. Maar wat de keuze ook is, de bedrijfsfilm of commercial is altijd een visitekaartje van uw bedrijf. Hoe sec of juist uitbundig hij ook wordt. U kunt de bedrijfsfilm uiteraard ook letterlijk als uithangbord gebruiken door deze op YouTube te zetten, klanten zoeken vaak snel beeld bij een bedrijf. Bedenk zelf maar eens hoe vaak u naar producten of bedrijven op YouTube zoekt en niet op de geijkte zoekmachine zoals Google.
Mijn stem heeft u….voor uw bedrijfsfilm dan 😉
De hierboven beschreven opties zijn er natuurlijk maar enkele. Bijna alles wat u verzint is mogelijk. Wilt u uw bedrijfsfilm laten klinken als natuurdocumentaire of als tekenfilm? Geen probleem! Samen zoeken we naar de juiste sound voor uw bedrijf. En komen we er toch niet uit, dan denk ik met u mee over andere opties!
Enthousiast geworden en wilt u weten over hoe ik te werk ga? Kijk dan even op dit deel van m’n website. En wilt u contact opnemen? Dat kan met de knop hieronder!